lördag 12 augusti 2017

Att inse sina begränsningar, sluta tvinga din kropp att motsätta sig själv.

Kroppen är fantastiskt anpassningsbar men självklart har den sina begränsningar. Alla föds vi med olika förutsättningar, både vad det mentalt såväl som kroppsligt.
Och även om vi i mångt och mycket kan forma våra kroppar, så är sanningen så att har man inte rätt förutsättningar från början kommer det förr eller senare bli uppstå slitningar om den tvingas till något "utanför ramen".

Det gör riktigt ont i mig när jag ser hur vissa (rätt många) tvingar sina kroppar till att exempelvis utföra vissa övningar så som squats med en skivstång utan att ha grundläggande kunskap och/eller fysik för att utföra övningen rätt. Den utförs bara för att man sett andra göra övningen och/eller någon sagt att det är en bra övning.

Vad kan då vara så farligt med att utföra detta? För det första så har man till exempel stela höfter så kommer man med stor sannolikhet inte kunna utföra squats på "korrekt" sätt, med detta menar jag att man inte lägger för stor stress på rygg och/eller knän. Har man dessutom en skivstång som ligger och trycker ihop kotorna så krävs det inte mycket innan ryggbesvär kommer som ett brev på posten.

Ytterligare ett stort problem jag märkt mycket sen jag började röra mig i kampsportskretsar, är detta med att många (speciellt yngre men även en hel del äldre) tränar både hårt på gym samtidigt som de tränar aktuell kampsport flera dagar i veckan.

Det är väl ändå inget fel att träna mycket om man vill? Nej, det är inte själva träningsmängden jag avser här utan typen av träning.
Om du väljer att lyfta tungt samtidigt som du försöker vara flexibel så kommer din rygg slå bakut.
Utan att gå in allt för djupt kring själva fysiologin kring detta så enkelt sagt kan du träna ryggen att antingen vara "slitstark" eller "rörlig".

En tyngdlyftare vill ha en slitstark rygg där kuddarna mellan kotorna blir mer stela för att hjälpa till att stabilisera vid lyft som ju ska utföras med kraft uppifrån och ner. Gymnasten däremot vill ha så rörlig rygg som möjligt då rörelser ska utföras utan kraft från olika håll.
Självklart kan man (och bör) träna mångsidigt, ovanstående är såklart extrema exempel för att lättare kunna förklara vad jag menar.
Dock är det ju svårt för den som inte har grundläggande kunskaper kring ryggens funktioner att ha koll på vad som är "lagom". Och många kör på som de blivit lärda av någon kompis, tränare och/eller PT.

Så än en gång påpekar jag detta med att man måste ta eget ansvar för sin kropp, att vilja förebygga skador istället för att behöva lägga tid på att behandla borde ligga i allas intressen.

Jag fortsätter outtröttligt att skriva mina blogginlägg i hopp om att väcka detta intresse.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

"Känner mig lite stel, tror jag ska besöka naprapat/kiropraktor"

Är en kommentar som jag hör allt för ofta, och känner att det är dags att belysa detta lite närmare. Generellt kan jag säga att du bara kom...