tisdag 8 augusti 2017

Det där med att ta ansvar för sitt eget liv.

Har tänkt mycket på det faktum att folk i regel tar dåligt ansvar för sitt eget liv, vilket jag framförallt märker av mycket hos de som tränar.
De flesta har väl suttit i soffan och kollat in populära tv program så som "arga snickaren", "kniven mot strupen", lyxfällan etc och förfasat över att dessa människor som så fullständigt missbedömt situationer och gett sig in i projekt långt över deras kunnande.
Och med facit i hand hade dessa personer med lite mer fakta, efterforskningar och självrannsakan kunnat undvika att nästan gå under.
Detta är såklart tvunderhållning och mycket överdrivs och saltas för att skapa mer "drama" men ett faktum kvarstår, de som har koll på sin ekonomi, grundligt kollar upp vilket hus de ska köpa, rådfrågar folk med mer kunnande och/eller har ett sunt förnuft att inte kasta sig in i saker utan en bra grund att stå på kommer inte heller att vara aktuella för den här typen av tv.

Och det där med sunt förnuft och lite eget arbete för att lösa sina "kroppsliga problem" verkar överlag vara en totalt främmande tanke. Kan verkligen förundras (eller snarare förfasas) över att folk så totalt lägger sina liv i andras händer. Människor i medelåldern med inga övriga hälsoproblem  som sitter på akuten för lite snuva eller en sticka i fingret är iofs förekommande men det är inte den grupp som jag tänker på i just det här inlägget.

Nä jag tänker mer på att så många som aktivt tränar, oavsett vad de tränar, många gånger har noll koll på hur deras egen kropp fungerar eller snarare bör fungera för att bibehålla god hälsa.
Själv är jag mer extrem åt andra hållet då jag har ett stort intresse och kunnande inom hälsa och välmående, men det krävs inte mycket för att få i alla fall lite koll på sig själv.

Att kunna känna om man är stelare än vanligt i en höft, rannsaka huruvida det som gör ont i ryggen blir bättre eller värre vid vissa rörelser och bara förstå att man inte kan vara på topp varje träning är så enkelt för alla tänkande varelser med en hyffsad intelligens.

Istället väljer en oroväckande stor mängd människor att bara köra på med sin träning, fullständigt ignorera vad kroppen försöker säga dem, avbryta all träning vid smärta för att tre veckor senare köra på för fullt igen och få panik för att "skadan" återkommer.
Efter detta så besöks närmaste läkare, sjukgymnast, naprapat och/eller kiropraktor, alla med sina egna diagnoser och åtgärder (många som innefattar återbesök gärna minst tre gånger till). I vissa fall kan dessa personer ha turen att fått tag på en kunnig person som föreslagit en passande lösning som leder till en bättring men oftast är det tyvärr så att problemet kommer tillbaka av den enkla anledning att man behandlat symptom istället för orsaker.

Bara ifrån egna erfarenheter både av egna skador och problem samt folk som jag haft som klienter så är det en enorm skillnad på om man tar ansvar för sin egen kropp eller inte. De som kommer till mig och tror att jag på "magiskt" vis ska kunna bota problem som de i regel dragits med i många år och som inte vill ändra på sina dagliga rutiner kan jag sällan hjälpa tyvärr.

Sen kommer dessa personer som får en "aha upplevelse" när de får förklarat för sig hur mycket små ändringar i sitt tänkande och handlande kan leda till enorma skillnader, att se och höra skillnaden de upplever i minskning av skador och smärta gör hela min dag.

Så återigen hoppas jag att med att dela med mig av mina tankar och åsikter kan hjälpa någon mer därute att ta kontrollen över sitt eget välmående.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

"Känner mig lite stel, tror jag ska besöka naprapat/kiropraktor"

Är en kommentar som jag hör allt för ofta, och känner att det är dags att belysa detta lite närmare. Generellt kan jag säga att du bara kom...