tisdag 15 augusti 2017

Sluta slå dig själv med en hammare

Nu kommer ytterligare ett inlägg med tjat om vikten av att ta eget ansvar, men det är så viktigt att jag kommer fortsätta tjata.
Jag har i tidigare inlägg varit inne på att det viktigaste du kan göra vid "envisa" skador (skador som inte uppstått vid akut trauma) är att fråga sig själv var, när och hur det känns för att kunna lokalisera vad det är som triggar skadan att återkomma.

Nästa steg är du det självklara som så många missar att göra, ta bort och/eller undvik det som triggar!

För att förklara enkelt: om du slår dig själv med en hammare på tummen så måste du sluta slå dig själv med hammaren på tummen.

Det spelar ingen roll hur många smärtstillande tabletter du tar, att du vilar från träning, x antal besök hos kiropraktor, naprapat, massörer etc,  om du inte slutar med att slå dig själv kommer samtliga behandlingar vara på sin höjd tillfälliga smärtlindringar.

Nu är det klart man inte går runt och slår sig själv med en hammare (hoppas jag) men för det mesta är behöver det inte vara så svårt att ta reda på vad som triggar smärtan.

Till exempel, hugger det till i ryggen när du böjer dig framåt så böj dig inte framåt. Dock behöver du inte sluta med all rörelse, om det fungerar bra att ta promenader så gör det. Enkelt eller hur?

Självklart är det inte så enkelt att fullkomligt bli av med skadan, speciellt inte om man gått med det länge men det är en helt avgörande början för att ge kroppen en chans att läka.
Det är inte heller så att du aldrig kommer kunna göra rörelser som innebär framåtlutning, utan så fort skadan börjar gå tillbaka så kommer du vara mindre smärtkänslig igen.

Ta exemplet med hammaren igen, om du slagit dig själv på tummen länge så kommer självklart tummen göra ont bara du nuddar den. Och efter ett tag när du slutat att slå dig själv kommer du kunna krama åt runt tummen utan smärta, eftersom det börjat läka.

Så förhoppningsvis känns det något klarare angående ämnet smärta-orsak.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

"Känner mig lite stel, tror jag ska besöka naprapat/kiropraktor"

Är en kommentar som jag hör allt för ofta, och känner att det är dags att belysa detta lite närmare. Generellt kan jag säga att du bara kom...