fredag 11 augusti 2017

Du kan inte vila ut en skada (nu talar jag inte om benbrott)

Tyvärr, det är dags att inse detta. Visst kan du vila ut symptomen men inte själva problemet. Och ännu en gång tyvärr så är detta med att vila rådet du får om du besöker läkare.

Att försöka vila ut en skada är som att låta bli att betala en räkning, ett tag kan du klara dig undan men ju längre du sopar det under mattan, desto mer kommer du bli tvungen att betala i slutet.

Nä det som behövs är någon form av rörelse (anpassat efter typen av skada) för att säkerställa ett tillfrisknande, självklart talar jag nu inte skador som exempelvis benbrott.

Allt för många går idag och har mer eller mindre ont på grund av att vi lever i en tid där det är allt för vanligt med stillasittande, monotona arbeten. Och när man kommer hem är det hushållssysslor (och för många familj) som ska skötas innan man uttröttad dimper ner i soffan. I de fall man har en träningsform man hänger sig åt är det något som görs intensivt och att ha "lite ont" ignoreras fram till den dag det gör så ont att det dagliga livet blir svårt att klaras av.

Så nu börjar då den nedåtgående spiralen för många med ordinerad vila och smärtlindrande vilket trycker undan smärtan tills man ger sig på att utföra sina dag som vanligt med arbeten, sysslor och (icke anpassad) träning och får då ont igen, detta leder då till att man igen försöker vila bort problemet.

Vad man först och främst måste inse är att smärta i sig är inget farligt, smärta är en känsla precis som vilken annan känsla som helst. Dock ska man se till att lyssna på känslan, precis som du stannar upp när du känner oro för att du glömt stänga av spisen så bör du stanna upp och fundera på vad det är som gör att du känner smärta.

Hur, när och var är det första du ska fråga dig själv vid all sorts smärta.

Självklart är inte det här en lätt uppgift för den som inte är insatt i skadebranschen men jag fortsätter att hoppas på att genom att dela med mig av mina erfarenheter och kunskaper hjälpa i alla fall någon att slippa ifrån onödigt lidande på grund av okunskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

"Känner mig lite stel, tror jag ska besöka naprapat/kiropraktor"

Är en kommentar som jag hör allt för ofta, och känner att det är dags att belysa detta lite närmare. Generellt kan jag säga att du bara kom...