lördag 26 augusti 2017

"Känner mig lite stel, tror jag ska besöka naprapat/kiropraktor"

Är en kommentar som jag hör allt för ofta, och känner att det är dags att belysa detta lite närmare.
Generellt kan jag säga att du bara kommer slösa dina pengar.

För att förklara saken närmare:
Du går inte till läkaren för att du känner dig lite förkyld eller funderar på att besöka optikern för att du känner dig trött i ögonen efter att suttit 8 timmar vid dator?
Nä för det skulle vara slöseri av tid och pengar eftersom du vet att det du känner just nu kommer ge med sig så fort förkylningen gått över eller du vilat ögonen.

Så varför tror då så många att ett besök hos en naprapat eller kiropraktor magiskt kommer bota "allmän stelhet och/eller ömhet"?
Nu får jag spekulera fritt efter erfarenhet och säga att det till stor del är för att dessa yrken är "glorifierade" i ögonen på allmänheten.
Och visst, det ska erkännas att det krävs en speciell utbildning för att kunna titulera sig för naprapat eller kiropraktor så ingen skam på det.
Dock är det så att ett diplom är bara ett intyg på att man genomgått och klarat en form av utbildningsstandard, inte ett bevis på att man har en fallenhet för yrket eller en brinnande passion att lära sig vidare.
Många tycker det duger gott det de lärt sig och kommer envist klänga sig fast vid denna inhämtade kunskap oavsett vad.

För att gå vidare till den egentliga orsaken till att jag anser att du som funderar på att besöka naprapat och/eller kiropraktor bör tänka till om du verkligen behöver göra detta.
Själva "knäckandet" som folk oftast är ute efter som "bevis" på att behandlingen hjälper har i själva verket ingen egentlig effekt. Utan i de fall de hjälper är det snarare så att man tror det hjälper så kallad "mind- over-mater" effekt, alltså rent placebo. Eller så att man får övningar att göra så man kommer igång och rör på kroppen.

Om vi ser till gällande forskning så är det så att det som verkligen gör skillnad på skador, oavsett om de är tillfälliga eller långvariga, så är rätt anpassad träning det som är avgörande för en bra läkningsprocess.

Att manipulera kroppen på ett sådant sätt som görs inom områden för naprapater och kiropraktorer (jag kallar det "knäckande" för att alla ska förstå vad jag syftar på) har visat sig ha ingen eller i värsta fall sämre utfall än vad en skada som behandlats med enbart anpassad träning skulle haft.

Lägg dessutom till att det är ett yrke som i största del bedrivs i privat regi, det vill säga de är beroende av att fylla en viss kvot av klienter för att gå runt, vilket medför att allt för många efter sitt besök får uppmaning om att de bör boka in återbesök...

I de fall man har en skada som verkligen behöver "knäckas rätt" är detta något som endast behöver göras vid ett tillfälle och sedan ska det räcka med underhåll i form av träning. Dock är det ett väldigt litet antal klienter som detta gäller om man ser till antalet personer som besöker just dessa aktörer.

För att förtydliga vill jag inte på något sätt kasta skugga över folk som verkar inom dessa branscher. Självklart finns det de som verkligen kan sin sak och gör ett riktigt gott arbete, men överlag är det tyvärr allt för många verksamma som antingen har en övertro på sitt eget kunnande och yrke eller rent av inte bryr sig huruvida det faktiskt hjälper folk.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

"Känner mig lite stel, tror jag ska besöka naprapat/kiropraktor"

Är en kommentar som jag hör allt för ofta, och känner att det är dags att belysa detta lite närmare. Generellt kan jag säga att du bara kom...