fredag 18 augusti 2017

Gå inte på "hösthetsen"

Jaha, så var det dags igen. Tidningar vars rubriker skriker "gå ner semesterkilona rekordsnabbt".
Och folk känner automatiskt ett litet stygn av "skuld" då man (helt naturligt) oftast tagit det lugnare med träning och ätit lite extra mycket och kanske även onyttigare än vanligtvis.

Så självklart så kör tidningar in kniven lite extra då deras mål (såklart) är att sälja så mycket de kan. Och vad säljer bättre än folks odöende hopp om att just detta kommer vara den ultimata mirakelmetoden som får oönskade kilo att flyga bort.

Fast innerst inne tror jag (eller i alla fall hoppas) att alla vet att det inte är så enkelt, dock behöver det inte vara så fasligt svårt heller.

Har man bara till vardags en vanlig sund tränings- och mat rutin så kommer dessa extra kilon snart vara borta, inte för att jag anser att just detta är en prioritet så vet jag att det är många andras prioritet så därför vill jag ta upp detta.

Vad man inte under några omständigheter bör göra vare sig man vanligtvis tränat mycket eller bestämmer sig för att börja (nu talar vi efter semester) är att ge allt och "tokträna".
Vad jag menar är att man är allt för taggad och tränar för hårt och/eller för mycket direkt. Det enda det kommer leda till är att man drar på sig skador, infektioner och/eller går i väggen efter 3-4 veckor.

Har sett detta allt för många gånger, ja varje höst faktiskt oberoende vad jag håller på med för idrott och är själv skyldig till att ha gjort samma misstag.

Det går inte att ändra på tidningsrubrikerna men man kan ändra sitt eget sätt att tänka, att inte träna och äta nyttigt för att "bli snygg" utan för att man vill ha bättre livskvalité med mindre skador och sjukdomar och mer ork till att göra roliga saker.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

"Känner mig lite stel, tror jag ska besöka naprapat/kiropraktor"

Är en kommentar som jag hör allt för ofta, och känner att det är dags att belysa detta lite närmare. Generellt kan jag säga att du bara kom...