måndag 7 augusti 2017

Du som skadad måste sluta behandla läkare som "allvetande gudar"

Efter att det varit inläggsfattigt här på bloggen kommer jag hädan efter skriva mer regelbundet och ändra typen av inlägg till att mer fokusera på det jag verkligen brinner för, friskvård.
För att förtydliga lite så är jag oerhört engagerad i och brinner för att hjälpa folk att bli och hålla sig skadefria, helst inte bli skadade alls men detta är tyvärr något som i dagens samhälle är ett svårt mål att uppnå.

Vi lever fortfarande i en tid där sjukvård är betydligt vanligare än friskvård och anledningarna är många.

Jag kommer här i bloggen spåna vidare på dessa orsaker framöver, vill förtydliga att alla mina åsikter är baserade på både aktuell forskning, mina egna samtal med experter inom olika områden samt egna åsikter och erfarenheter.
Det finns inget jag är så allergisk mot som folk inom "hälsobranchen" som vid diskussioner envist klänger sig fast vid "så här har jag alltid gjort" och "det är vetenskapligt bevisat".... När man sedan ber dem vidareutveckla som exempelvis vilken forskning de hänvisar till, om den överhuvudtaget är aktuell.. får man bara onda blickar och ett "det har alltid fungerat bra för mig".
Själv har jag fått ändra både metoder och tänkande kring allt möjligt allt eftersom åren jag varit aktiv. Forskning är föränderligt och är (som jag anser) inte ett fullständigt absolut svar, utan snarare ett verktyg som man kan använda sig av för att få idéer om vilken väg man ska ta.

Så för att komma in på rubriken till mitt inlägg (ja, jag kan bli aningen långrandig ibland) så måste folk sluta att behandla läkare som allvetande gudar.
Vad jag menar är att har man inte kunskapen inom ett område så vänder man sig ofta allt för fort till någon man tror besitter den sortens kunskap, inget konstigt med det. Utan problemet är att folk tror att läkare kan allt om fel på människokroppen. Dock är det så att deras huvudfokus ligger mer på att bota sjukdomar och uppenbara skador så som ett benbrott än att hitta roten till en ömmande rygg.

Självklart är det inte så att jag har något emot läkare, de är som sagt toppen att uppsöka när man behöver antibiotika för en bihåleinflammation men jag skulle aldrig vända mig till en för att få hjälp med ont i knät (vilket jag dumt nog gjorde i yngre dagar).
Ska inte heller dra alla läkare över en kam, har man en bra läkare så inser denne sina begränsningar och hänvisar vidare till någon som rimligtvis borde besitta rätt kunskaper så som en sjukgymnast.

Du går ju inte till en tandläkare för att få hjälp med en bruten näsa? Jag menar, de har ju så bra koll på att fixa tänder så då måste de väl kunna ta hand om hela huvudet?Ungefär lika galet är det att anta att en läkare kan "allt" inom det medicinska.

Så för att sammanfatta anser jag det vara dags att folk vaknar upp och tar eget ansvar för sitt mående, lita inte blint på "tjusiga titlar". Har du ett envist skadeproblem så ge inte upp bara för att en läkare sagt att du troligen kommer vara "tvungen" att operera dig, tro mig, det är mycket sällan svaret är operation om det inte är något uppenbart som exempelvis en tumör som trycker på en nerv och därmed måste tas bort.

Hoppas på att jag med mina inlägg ska kunna hjälpa folk att hjälpa sig själva.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

"Känner mig lite stel, tror jag ska besöka naprapat/kiropraktor"

Är en kommentar som jag hör allt för ofta, och känner att det är dags att belysa detta lite närmare. Generellt kan jag säga att du bara kom...